Pressefotos

På denne side kan du downloade pressebilleder til redaktionelt brug ved omtale af museet eller i anden historisk kontekst.

Alle billeder skal krediteres ved brug (Fotografens navn / Kongernes Samling), hvis fotografens navn ikke er anført, skal du blot kreditere Kongernes Samling. Billederteksterne kan benyttes frit, så længe der figurerer en stedangivelse.

Har du spørgsmål til billedbrug eller andre forespørgsler vedrørende pressefotos, er du velkommen til at kontakte os.

Kommunikationschef Nanna Ebert:
Telefon: 51336644
Mail: ne@kosa.dk

Journalist og redaktør Pernille Kjær Nielsen:
Telefon: 24795073
Mail: pkn@kosa.dk

Ønsker du specifikke billeder fra vores omfattende fotoarkiv med historisk materiale henviser vi til vores side om fotosalg

 

Pressebilleder af Amalienborgs eksteriør

Download billederne her: Amalienborg eksteriør (presspack)

Garder i klassisk bjørnehue og uniform foran et af de karakteristiske røde skilderhuse.

Christian VIII’s Palæ der huser museet. Foto: Peter Nørby

Gardere fra Den Kongelige Livgarde foran Christian VIII’s Palæ. Foto Peter Nørby

Kongehusets repræsentations- og gæstepalæ Christian VII’s Palæ, hvor Kongernes Samling tilbyder ugentlige omvisninger. Foto: Peter Nørby

Rytterstatuen af Frederik 5. til hest foran Christian VII’s Palæ. Foto: Peter Nørby

 

Pressebilleder af genstande på Amalienborg

Download billederne her: Genstande fra Amalienborg (presspack)

Femdelt guldæg bestående af elfenbensæggeskal, guldæggeskal, høne, krone og ring, som kunne bruges til opbevaring af duftevand. Har højst sandsynligt tjent som inspiration for de berømte russiske Fabergé-æg

Forsølvet hestehov, som stammer fra hesten Malgré Tout, som bar “Rytterkongen”, Christian 10., over grænsen til Sønderjylland ved genforeningsfejringen 10. juli 1920

Dobbeltportræt af Christian 9. og Dronning Louises døtre Alexandra og Dagmar, som blev henholdsvis dronning af England og Kejserinde af Rusland. Malet af Elisabeth Jerichau-Baumann i 1856

Forgyldt bronzekopi, der er en del af Det Gyldne Tableau, bestående af borddekorationer af billedhugger Bertel Thorvaldsen

Interaktiv model af Amalienborg placeret i Havesalen i Christian VIII’s Palæ. Foto: Peter Nørby

Sæt af perle- og ædelstensmykker bestående af halssmykke, armbånd, broche og knapper. Det var Frederik 8.s kone, Dronning Lovisa, der kom på idéen om at inkorporere kronjuvelerne i kæder af løse perler

 

Pressebilleder af museets interiør

Download billederne her: Amalienborg interiør_Museet (presspack)

Christian 9.s arbejdsværelse, der er opstillet, som det så ud i Christian IX’s Palæ ved kongens død. Foto: Peter Nørby

Gæster kan opleve interiøret i Christian 9.s tætpakkede arbejdsværelse bag en beskyttende glasmontre

Dronning Louises private salon, indrettet i feminin klunkestil som rummet så ud i Christian IX’s Palæ. Foto: Peter Nørby

Havesalen, det største rum i stuetagen, rummer en interaktiv model af Amalienborg. Foto: Peter Nørby

I Havesalen kan besøgende blive klogere på Danmarks nuværende Kongefamilie. På dette billede ses det store fotografi af gæsterne til Kronprins Frederik og Kronprinsesse Marys bryllup. Foto: Peter Nørby

Frederik 8.s arbejdsværelse, indrettet i nyrenæssancestil mod slutningen af 1860’erne. Foto: Peter Nørby

 

Pressebilleder af beletagen i Christian VIII’s Palæ

På beletagen kan besøgende opleve palæet, som det blev udsmykket på Christian 8.s tid. Det er også i disse lokaler, at Kongehuset fortsat har repræsentationslokaler, ligesom disse rum i perioder bliver brugt til særudstillinger. Derfor er det ikke altid muligt at bese lokalerne.

Download billederne her: Amalienborg interiør_Beletagen (presspack)

Gallasalen, det største rum i Christian VIII’s Palæ, er hovedværket i Nicolai Abildgaards restaurering af palæet og hører blandt de smukkeste interiører i Danmark. Foto: Peter Nørby

Det Pompejanske Gemak er udsmykket med inspiration fra Christian 8. og Caroline Amalies rejser til Italien, hvor de så udgravningerne af Pompeji. Foto: Peter Nørby

Det Gyldne Tableau i Appartementsalen, som fremviser en borddekoration med forgyldte bronzekopier af billedhugger Bertel Thorvaldsen. Foto: Peter Nørby

Trongemakket med malerier af de fire verdensdele Europa, Asien, Afrika og Amerika, samt de fire elementer, jord, luft, ild og vand. Foto: Peter Nørby

Det Gotiske Bibliotek, indrettet i nygotisk stil til Enkedronning Caroline Amalie i 1852, få år efter Christian 8.s død. Foto: Peter Nørby

 

Pressebilleder af Christian VII’s Palæ

Kongernes Samling tilbyder omvisninger i Christian VII’s Palæ, der er Kongehusets repræsentations- og gæstepalæ. Besøgende har derfor ikke mulighed for at bese palæet på egen hånd.

Download billederne her: Amalienborg interiør_Christian VII’s Palæ (presspack)

Den overdådige Riddersal i Christian VII’s Palæ med guldsmykkede paneler i rokokostil. Foto: Peter Nørby

Den Kinesiske Salon i Christian VII’s Palæ er et af palæets bedst bevarede 1700-tals rum. Foto: Peter Nørby

Den rigt udsmykkede Taffelsal i Christian VII’s Palæ er stadig i brug til Kongehusets officielle selskaber. Foto: Peter Nørby

Haven bag Christian VII’s Palæ med den franske arkitekt Nicolas-Henri Jardins pavillon i baggrunden. Foto: Peter Nørby

Flora Danica-værelset med det klassiske danske porcelæn fra Den Kongelige Porcelainsfabrik – nu Royal Copenhagen. Foto: Peter Nørby

Vestibulen er unik for Christian VII’s Palæ og er genskabt som på den oprindelige bygherres tid. Foto: Peter Nørby